Huszka Hermina Általános Iskola - Örkény
BESZÁMOLÓ
2013-ban iskolánk a TÁMOP_3.3.8-12/1-2012-0008-as kódszámú pályázatán az örkényi Huszka Hermina Általános Iskola esélyegyenlőségi alapú fejlesztésére 30 millió forintot nyert. A pályázatban megfogalmazott célokat, a vállalt indikátorokat 2 tanév alatt kellet megvalósítanunk, 2013. augusztus 1-jétől 2015. július 31-ig. A megvalósításban részt vett 42 pedagógus, 6 fő külsős munkatárs, társintézményeink: Esély Szociális Szolgálat, Micimackó Gyerekház, Manócska Óvoda, Iskolánkért Alapítvány.
Az adott időszakban 2x200 tanulót mentoráltak a pedagógusok. Lehetőségünk nyílott arra, hogy kétszáz HH/HHH gyermeket fejlesztő foglalkozásokban részesítsünk. Első lépésként bemeneti mérést, majd fejlesztési terveket készítettünk a tanulókról. Szeptembertől huszonöt pedagógus havi kettő órában kidolgozott tematika alapján végezte a gyermekekkel fejlesztő munkáját.
Ezzel is elősegítve tanulmányi eredményük javítását, képességeik fejlesztését.
Felvételi előkészítő foglalkozások tartottunk 7. és 8. osztályos diákjainknak: magyar nyelv, matematika, természetismeret, angol és informatika tantárgyakból. Hat pedagógus délutáni foglalkozásait látogatták tanulóink a felsorolt tantárgyakból. A magyar, a matematika és az angol heti hat órában, míg a természetismeret és az informatika felkészítés heti három órában történt. Az előkészítő foglalkozásokat 125 tanuló látogatta.
Fontos cél volt a pedagógusok képzése, új módszerekkel történő megismertetése. 30 fő vett részt 30 órás képzésen, amelyen drámapedagógiával, projektpedagógiával és az átmenetek megkönnyítését segítő módszerekkel ismerkedteka pedagógusok.
A projektet 2013 augusztusában egy csapatépítő, kiégés elleni tréninggel kezdte a tantestület.A nyári szünetről való visszatérést és feltöltekezést könnyítette meg a két napos tréning. Jó hangulatban, érdeklődve álltunk a próbák elé, és meglepően nyitottan és őszintén feleltünk a feltett kérdésekre. Sokunk már kb. húsz éve együtt dolgozik a többiekkel, mégis rengeteg új információt szereztünk egymásról. Sokat nevettünk és bolondoztunk. Más szemmel/ új szemmel tekintettünk egymásra. Megnyíltunk és megosztottunk számunkra fontos információkat másokkal is. Mindenképpen folytatnunk kell és hagyománnyá kell tennünk ezt a fajta önfejlesztést!
Gondos tervező és szervező munka után a jövendő első osztályos tanítókkal , illetve az „új első osztályosokkal” és szüleikkel került megrendezésre a három napos gólyatáborunk.
Augusztus 29-én „Mesebirodalom” várta a kicsiket. A közös játék és meseolvasás mellett, tanító nénijükkel felfedezték az iskola épületét is.
Augusztus 30-án Lufiszínházzal szórakoztattuk a kicsiket. Olyan nagy sikert aratott a Kölyökparty Service műsora, hogy meg kellett ígérnünk a gyerekeknek, hogy legközelebb is őket hívjuk meg Örkénybe.
Augusztus 31-én Zenebona napot tartottunk. Közös énekléssel, új dalok tanulásával és körjátékokkal tettük varázslatossá az utolsó napot.
Mindhárom napon pizzával és gyümölcslével leptük meg a délfelé már igencsak álmos apróságokat.
Miután a mi iskolánkban még sosem szerveztünk gólyatábort; az elmúlt három nap után, alig vártuk a következő rendezvényt!
Szakmai műhelyeket alakítottunk, melyek folyamatosan dolgoztak: minden szakmai műhely kéthavonta tanácskozott az aktuális feladatokról illetve a felmerülő problémákról. Tagjai havi kétórányi egyéni munkával készültek fel ezekre a tanácskozásokra. A szakmai műhelyek feladata olyan programok és ötletek kidolgozása, amely segíti az óvoda-iskola; 4.-5. osztály; középiskola átmenet megkönnyítését.
Óvoda-iskola átmenet szakmai műhely:
Az iskolából négy pedagógus, míg az óvodából két óvónő segítette egymás munkáját. A legfontosabbnak ítélt probléma az óvoda és az iskola napirendjének, munkájának különbözősége, ezért nagyon fontos, hogy a szülők segítsék a pedagógus munkáját, az óvónők pedig ismerjék meg az iskola programját, hogy tudják pontosan mit várnak el majd a gyerekektől.
4.-5. osztály átmenet szakmai műhely:
Négy alsós és két felsős kolléga szeretné megkönnyíteni az átlépés kisebb-nagyobb nehézségeit az új ötödikeseknek:
1. Nívócsoportos beosztásnál dolgozzanak együtt az osztályfőnökök (4.-5.)
2. A programban résztvevő gyerekekről rövid videó készítése (előre összeállított kérdésekre, célokra, elvárásokra /saját maga felé, iskola, esetleg a környezete felé/ vonatkozóan), majd ezt a program végén értékelni lehetne.
3. Év végi felmérések anyagát és eredményét is ismerjék meg az ötödikes kollégák.
Középiskolai szakmai átmenet műhely:
Öt Huszkás pedagógus és egy dabasi tanárnő dolgozott azon, hogy könnyebb legyen alkalmazkodnia az elballagott nyolcadikosnak az új iskola elvárásaihoz. A pályaválasztás a tanulót, a szülőt komoly feladat élé állító egy életre szóló mozzanat. Már a 7. évfolyam elejétől a továbbtanulással intenzíven kell foglalkozni. Mivel helyi szinten több középiskola is van, ez megkönnyíti valamennyire az átmeneti híd kiépítését.
Megkezdte munkáját a HH/HH családok bevonását segítő munkatárs
A szülők aktivitását, lelkesedését nagymértékben befolyásolja az aktuális hangulatuk. Kiemelt feladatunk reális képet tükrözni az iskoláról illetve az abban folyó munkáról, s ehhez minél nagyobb látogatottságot elérni. A külsős, roma munkatárs feladata a családok / különös tekintettel a roma családok/ bevonása a programokba.
Megkezdte munkáját az iskolapszichológus, aki minden héten, csütörtökön déltől 16 óráig tartózkodott az iskolánkban és hátrányos helyzetű illetve magatartászavaros gyermekekkel foglalkozott. Bizonyos esetekben a szülő kérésére, de általánosságban a pedagógusok jelzése alapján beszélgetett a gyermekekkel.
október 04. Családi játékos sportdélután első évfolyamosok szüleinek
Zenés bemelegítéssel indítottuk a délutánt, majd ügyességi- és sportversenyekkel mozgattuk meg a kicsiket és az őket elkísérő szüleiket. A szülőknek külön programot is szerveztünk: Életmód tanácsadással igyekeztünk megkönnyíteni a mindennapok nehézséget. Közös énekléssel és kreatívkodással lazítottunk egyet, majd bográcsozással fejeztük be a napot.
október 11. Családi délután 5. osztályos gyermekek szüleinek, melynek programja a következő volt:
sport- és ügyességi versenyek, kreatív kézműveskedések, biciklis akadályverseny, drámajátékok, Olvassunk együtt!/könyv- és könyvtárbemutató
pingpongcsaták,bográcsozás, életmód tanácsadás.
Modellértékű programot/ jó gyakorlatot látogattunk Hódmezővásárhelyen.
A tantestület tagjai két napot töltöttünk a Klauzál Gábor Általános Iskolában, ahol 2 jó gyakorlatnál hospitáltunk:
Projektpedagógia alkalmazása az integrációs gyakorlatban
Kompetencia alapú oktatás és integráció napról napra
Családi napot szerveztünk a HH/HHH családoknak.
Zenés tornával, együttmozgással adtuk meg a délután alaphangulatát. Beszélgető körökkel, kreatívkodással és aszfalt rajzversennyel folytattuk a délutánt. Ezen a napon minden korosztály képviseltette magát, így együtt játszhattak a kicsik és a nagyok, testvérek és barátok. A szülők is nagyokat beszélgettek velünk és egymással is.
Közös sportdélután 4.-5. osztályosok részvételével
Hatalmas meccseket vívtak a gyerekek: fociban, kézilabdában mérték össze a tudásukat és a kitartásukat.
November 29. 1 napos érzékenyítő tréning tartottunk az intézmény társadalmi környezetének,civil szervezetek képviselőivel és kollégákkal beszélgettünk a roma családok életéről és mindennapjairól. Közösen megnéztük Fliegauf Bence Csak a szél című filmjét és hosszasan elemeztük kiben milyen érzéseket váltott ki a film témája.
Tanítók foglalkozásokat tartottak az óvodában,hegedűvel, jókedvvel, színezhető képeslapokkal és betlehemi jászollal érkeztünk az óvodába. A picurkák örömmel fogadtak bennünket és szívesen énekelték velünk a számukra is ismerős dalocskákat. Vidáman csacsogtak: elmesélték hogyan várják a Mikulást és hogy mennyire izgatottak attól, hogy jövőre iskolások lesznek.
Közös kézműves- és játékdélutánt is szerveztünk a negyedik osztályosoknak
Az iskolánkban nagy hagyománya van a karácsony előtti kézműves foglalkozásoknak. A pályázatnak köszönhetően sokkal, több technikával ismerkedhettünk meg. Készítettünk tányérdíszítést, agyagharangot festettünk és dekoráltunk és karácsonyi üdvözlőlapot készítettünk.
Folytatta munkáját a HH/HH családok bevonását segítő munkatárs
A szülők aktivitását, lelkesedését nagymértékben befolyásolja az aktuális hangulatuk. Kiemelt feladatunk reális képet tükrözni az iskoláról illetve az abban folyó munkáról, s ehhez minél nagyobb látogatottságot elérni. A külsős, roma munkatárs feladata volt a családok / különös tekintettel a roma családok/ bevonása a programokba.
Három kirándulást szerveztünk, mellyel 7. és 8. osztályos tanulóink pályaválasztását segítettük elő. A 8. Szakma Sztár Fesztivál 2015. április 27-29. között került megrendezésre a budapesti Hungexpo G és F pavilonjában. A fesztiválon 39 szakmában a Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny (OSZTV) hazai legjobbjai mérték össze tudásukat. Elutaztunk Szentesre az Árpád Agrár Zrt. telepére, ahol a kertészeti munkákkal, zöldséghajtatással, paprika, paradicsom termesztéssel ismerkedtek tanulóink.
Harmadik „valós munkahely látogatásunkat Dabasra a VITAFORT Zrt.-be szerveztük, ahol a takarmány-gyártás folyamatával ismerkedhettek tanulóink, mintegy 49-en.
Tanuljunk tanulni! – mini tréningen az 5. osztályosok szülei kaptak segítséget ahhoz, hogy hogyan támogathatják gyermeküket a tanulásban.
Utolsó rendezvényeink egyike volt a közös sportdélután, elsősök és leendő elsősök részvételével. A leendő elsősök az óvó nénikkel érkeztek iskolánkba, ahol a mostani elsősökkel közös sorversenyeken vettek részt.
Drogprevenciós interaktív előadás tartott a szülőknek Major Zsolt Balázs pszichológusunk.
A projektnek máris vannak mérhető eredményei, az egyik legfontosabb, felvételiző 8. osztályos tanulóink 12 %-a nyert felvételt gimnáziumba. A tanulók tanulmányi eredményei jelentősen javultak, iskolánk kapcsolatai a szülőkkel és a civil szervezetekkel és társintézményeinkkel jelentősen javultak.
Végül, de nem utolsó sorban tantestületünk még jobban összekovácsolódott, a közös feladat, a közös munka még magasabb szintre emelte szakmai elkötelezettségünket, nagy segítséget adott a következő évek munkájához.
Harding Ilona
projektmenedzser
TÁMOP MÉDIA