Huszka Hermina Általános Iskola - Örkény

Bejrat.jpg

Huszka Hermina Általános Iskola - Örkény

Tanoda VEKOP-7.3.2-16 pályázat

Örömmel tájékoztatom az Örkényi polgárokat, hogy az "Önvalód Ébredése" Tanácsadó & Oktató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság és az Örkényi pedagógusok az Európai Unió Európai Strukturális és Beruházási Alapok VEKOP-7.3.2-16 pályázatán, „Tanoda programok az Örkényi gyermekek sikeres jövőéért" címmel 29 998 880 Ft-ot nyert a következő 2 évben (2017. 08.01. - 2019. 07.31.) megvalósítandó pályázatára. A Tanoda program szervesen illeszkedik Örkény Város oktatási koncepciójához, melynek szerves részei: a Micimackó Gyerekház, Örkény Város Manócska óvodája, Huszka Hermina Általános Iskolája, és a Pálóczi Horváth István Mezőgazdasági Szakképző Iskola és Kollégium.

A Tanodái program a gyerekeknek iskolai sikerét segíti elő. A Tanoda nem pótolja az iskolát, csak a háttérből segíti azt, hogy az ide járó gyerekeknek tanulmányi eredményük javuljon. Ennek érdekében két szálon folyik a fejlesztés: tanulássegítés, tartalmas szabadidős programok.

A Tanoda azt a "rásegítő" programot nyújtja délutánonként az oktatás /korrepetálás, tehetséggondozás/ mellett, amelyek szociális, vagy kulturális okból kimaradtak a gyermekek életéből, viszont az eredményes tanuláshoz, majd a továbbtanuláshoz nélkülözhetetlenek. A tanoda program azoknak a gyermekeknek nyújt szolgáltatást, akiknek a szüleik a tanulásban nem tudnak segíteni gyermekeiknek, korrepetáló tanárra, nincs pénzük. A család jövedelme miatt a gyerekek nem tudnak felzárkózni azon középosztálybeli családok gyermekei mellé, akiknek természetes, hogy pl. zenét tanulhatnak, számítógép elé ülhetnek, vagy fejlesztő társasjátékkal játszhatnak. Programunk tehát nem egyszerűen korrepetáló jellegű - természetesen a napi iskolai tanulnivalóban képesített pedagógusok segítenek, -hanem műveltségi területenként megszervezett fejlesztő és ismeretbővítő foglalkozásainkkal, kívánjuk felhívni a gyerekek figyelmét a körülöttük lévő világ ismeretforrásainak gazdagságára, a tudásnak, mint értéknek a jelentőségére. A tanodái programban benne foglaltatik az értékközvetítés, a képességfejlesztés, a tanulási-művelődési technikák kialakítása, a szabadidő-kultúra gazdagítása. Mivel tevékenységünk közvetlenül kapcsolódik az iskolában folyó oktató-nevelő munkához, követelményrendszerünk az iskolai követelményekhez igazodik.

Hogyan egészítheti ki a hasonló célokat kitűző iskolai tanulást a maga eszközeivel a tanoda? Egyrészt tanulássegítéssel, a karnyújtásnyira lévő könyvekkel, kulturális programokkal, (múzeum, kirándulás, színház, filmek, tévéműsorok megbeszélése, társasjáték, számítógép stb.). A szabadidős tevékenységeket színesebbé tesszük vetélkedőkkel, tanulmányi és sport versenyekkel. A tanulássegítés és a szabadidős programok komplex egészet alkotnak, hiszen mind kettő a látókör szélesítését szolgálja. Mondhatnánk azt is sarkítva, hogy a tanodában "családot pótló" / esetenként iskolát / tevékenység folyik, de valljuk azt, hogy a család az elsődleges közeg a gyermek számára, a szülőket, testvéreket, rokonokat nem pótolhatja semmi más. Az iskola pedig más funkciót tölt be. Épp ezért a tanoda nyitott intézmény, a szülők, testvérek bármikor bejöhetnek, érdeklődhetnek, beszélgethetnek, és bekapcsolódhatnak a tanodái munkába. Az iskolák számára pedig nyílt napokat szervezünk. Összegezve: A tanoda olyan képesség-, tehetségfejlesztő, értékközvetítő intézmény, amely hozzásegíti a hátrányos helyzetű gyermekeket a továbbtanuláshoz, a későbbiekben pedig, megadja a lehetőséget munkába álláshoz.

A probléma megoldásának egyik eszköze Tanodánk alapítása, ahová 30 gyermek felvételét tervezzük.

A Tanoda keretében a gyermekek tanulási nehézségeinek feloldása, tanulmányi eredményeik javítása, tanulási motivációjuk növelése valósul meg.


4 állandó oktatót foglalkoztatunk, akik a hét 5 napján a Tanodában tartózkodnak, napi 4 tanóra időtartamban gondoskodva a Tanoda működéséről a projekt teljes ideje alatt (24 hó). A tanulás-támogatás humán, reál és idegen nyelvi területen valósul meg, az oktatók a TKKI által támogatott bemeneti mérések alapján egyéni fejlesztési tervet készítenek minden tanodába járó gyermekről, így ennek mentén történik fejlesztésük, előmenetelüket haladási naplóban rögzítik, negyedévente mérésekkel is alátámasztott írásos értékelést készítenek a gyermekek fejlődéséről, és szükség esetén a tapasztalatoknak megfelelően módosítják az egyéni fejlesztési terveket. A tanulás támogatás része az önálló tanulási képességek fejlesztésére irányuló fejlesztés, valamint szociális fejlesztés is.

A képzési tantárgyfejlesztés mellett egyéb fejlesztő foglalkozásokat tervezünk, melyek a gyermekek szociokulturális fejlődésében adnak támogatást, a társadalmi kapcsolataik javulását, felelős állampolgári magatartásra nevelést, stabil értékrend kialakulását várjuk ettől. Ennek keretében 4 speciális témakörben tartunk havi rendszerességgel foglalkozást, melyek az alkompetenciák fejlesztésére koncentrálnak. Életpálya építés és továbbtanulást közvetlenül segítő tevékenységek között

-  önismeret fejlesztő foglalkozásokat tartunk 6 alkalommal,

-  pályaorientációs beszélgetéseket szintén 6 alkalommal,

-  intézmény bejárást tervezünk közép és felsőfokú intézményekbe, roma szakkollégiumba, valamint 3 nagyobb vállalathoz, és 2 helyi vállalkozóhoz, hogy jövőképük tárgyiasult formát ölthessen, testközelből láthassák céljaik helyszíneit,

-  bemutatkozó előadást tartanak hasonló társadalmi vagy családi környezetből induló sikeres emberek, „modellt" állva a gyermekeknek, és követendő mintául szolgálva nekik,

-   találkozót tervezünk olyan segítő foglalkozású szakemberekkel, akik későbbiekben pályaválasztási vagy pályamódosítási terveikben lehetnek segítségükre (HR szakértő, családsegítő).

A szociális hátrányok kompenzálására, közösségfejlesztés céllal, integrált közösségi programokat valósítunk meg a tanodában és a tanodán kívül:

-   Tanodán kívül: 4 alkalommal tervezünk kirándulást izgalmas közösségi programokkal, valamint 2 alkalommal szeretnénk megvalósítani a nyári szünet ideje alatt egy 3 napos tábor programot.

-   Nyílt programjain között tartjuk számon 6 alkalommal megrendezésre kerülő családi napunkat, valamint projektmódszer elemeit követő hagyományőrző napunkat, ahol a roma kultúra elemeivel ismerkedhetnek a gyermekek.

-   Közösségi együttműködésre nevelő leghatékonyabb programelem minden esetben a csapatsport. A két év alatt 8 alkalommal kívánunk sportnapot szervezni a gyerekeknek.

A tanodában tevékenykedő oktatók számára a hatékony szakmai tevékenység támogatásaként együttműködési lehetőséget kerestünk már működő tanodákkal. Az együttműködés keretében lehetőségük nyílik már bevált módszertanok megismerésére, átvételére, alkalmazás megismerés érdekében hospitálásra, tapasztalataik megbeszélése terepeként pedig workshop-ot szervezünk.

Az oktatók lelki egészségének fenntartására szupervizor segítségét kérjük, aki havi rendszerességgel tart foglalkozást az oktatóknak.

Az oktatók a szokásos feladataikon kívül szociális fejlesztéssel és mentorálással is foglalkoznak, kiemelt feladatuk a családdal, a gyermek életében aktívan szerepet játszó érintettekkel való kapcsolattartás is, a családtagok bevonása.

A személyes hatás a család esetében különösen fontos, támogatásra van szüksége a gyermeknek otthonról is. Ennek érdekében már a program elején


-  nyílt napot, családlátogatással egybekötött konzultációt tervezünk,

-  a továbbtanulás iránti elkötelezettség fejlesztése, lehetőségek megismertetése céljával is tájékoztató napokat tartunk minden év aktuális időszakában.

-  Rendezvényeinken aktív szerepet szánunk a családtagoknak mind a hagyományőrző programokon, mind a családi napokon, közvetetten irányítva a családot is a társadalmi érintkezés normáiba való beilleszkedés útján.

A két éves időtartam alatt gondoskodni kívánunk a gyermekek ellátásáról, megfelelő környezet megteremtéséről.

-  napi egyszeri étkezést biztosítunk minden tanodás diáknak,

-  a tanoda eszközállományát kívánjuk fejleszteni eszközök vásárlásával,

-  a tanoda üzemeltetéséhez pedig a tanoda üzemeléséhez szükséges higiéniai anyagokat, valamint foglalkozások megvalósításához szükséges anyagokat biztosítjuk.

A gyerekek a program végére megerősödött énképükkel, javuló tanulmányi eredményeikkel esélyessé válnak a továbbtanulásra, ezzel pedig egy jobb életre, az alapvető emberi szükségleteik megteremtésére, hogy a társadalom hasznos és megbecsült tagjaivá válhassanak felnőtt korukra. Esély ez az álmokra, és azok megvalósulására.

Tanodánkat a Kossuth Lajos utca 37. szám alatt, az egyik önkormányzati tulajdonban levő lakásban nyitjuk meg, és várjuk minden érdeklődő felső tagozatos gyermek jelentkezését, még június folyamán, mert az új tanév kezdetével Tanodánkat is indítjuk.

Jelentkezni Harding Ilonánál, (Ilona néni) T:+36-70-3200433, illetve a Huszka Hermina Általános Iskola titkárságán T: +36-29-311-024 lehet.

Harding Ilona a projekt szakmai vezetője